Studenci PWSIiP w Łomży mogą korzystać z Centrum Symulacji Medycznej

Symulatory, fantomy czy specjalistyczna aparatura do nauki złożonych procedur pielęgniarstwa znalazły się na wyposażeniu otwartego w czwartek Centrum Symulacji Medycznej (CSM). Powstało ono przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

"To duże wydarzenie w historii naszej uczelni. Wchodzimy w nowy etap kształcenia na kierunku pielęgniarstwa" - powiedział podczas uroczystości otwarcia CSM rektor PWSIiP dr hab. Dariusz Surowik. Dodał, że "Centrum pozwala w sposób bardzo nowoczesny i profesjonalny kształcić kolejne pokolenia pielęgniarek".

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński zaznaczył, że "niezwykle istotne jest to, aby w nauczaniu wykorzystywać dostępne nowoczesne technologie". Zdaniem wiceministra dzięki takim rozwiązaniom "studenci mogą przygotowywać się w warunkach, które są bardzo zbliżone do tego, jak wygląda wykonywanie tego zawodu w praktyce". Cieszyński dodał, że studenci będą mogli również "przełamać strach i wdrożyć się w to, jak wygląda wykonywanie tego zawodu w rzeczywistości".

Wiceminister powiedział też, że "w tym roku, po raz pierwszy od wielu lat, 100 proc. absolwentów pielęgniarstwa zdecydowało się odebrać prawo do wykonywania zawodu". "W poprzednich latach, gdy nie było tych atrakcyjnych, nowych warunków zatrudnienia, było to nawet 30 proc. absolwentów" - zaznaczył Cieszyński.

Łomżyńskie CSM jest jednym z 35 działających w Polsce. Kosztowało ponad 2,5 mln zł.

Jak poinformowała PWSIiP w Łomży, jest ono technologicznie zaawansowaną oraz informatycznie zaaranżowaną infrastrukturą do nauki dla studentów pielęgniarstwa. Składa się z inteligentnych symulatorów dorosłego mężczyzny, kobiety, dziecka, niemowlęcia, wcześniaka, kobiety rodzącej czy starego człowieka. Fantomy mają służyć do nauki złożonych procedur pielęgniarskich, jak również reanimacji.

CSM jest urządzone tak, by odwzorowywać klimat nowoczesnych szpitalnych sal. "Wyposażono je w specjalistyczną aparaturę: kardiomonitory, respirator, wózki reanimacyjne, nowoczesne defibrylatory wielkości niewielkiej damskiej torebki, pompy infuzyjne do podawania leków, inkubator, łóżka standardowe oraz specjalistyczne: ortopedyczne oraz do intensywnej terapii" - poinformowała uczelnia.

Jak wyjaśniła koordynatorka projektu CSM - dr nauk o zdrowiu Ewa Fiega - symulacja, ma być realnym, wartościowym doświadczaniem dydaktycznym. - "Ma na celu lepsze przygotowanie studenta do kontaktu z pacjentem. Studenci będą nabywać wiedzę i doskonalić umiejętności bez narażania siebie i pacjentów na ryzyko. Ten model edukacyjny wpływa na zmniejszenie stresu u studenta i w przyszłości u pacjenta" - wyjaśniła Fiega.

Fantomy, z których będą korzystać studenci anatomicznie przypominają ludzi. "Reagują na podjęte działania terapeutyczne, mogą mówić, krzyczeć, a nawet być niemiłe, czy wręcz wulgarne" - wyjaśniła uczelnia. Trzy z nich to symulatory tzw. "wysokiej wierności" - odwzorowują w detalach postacie ludzkie oraz symulują objawy poszczególnych jednostek chorobowych.

Podczas uroczystości otwarcia CSM został przekazany także symboliczny czek na kwotę 1 mln zł dla PWSIiP. Uczelnia znalazła się w gronie 15 szkół wyższych w Polsce, które zostały wyróżnione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości".

"To nagroda dla uczelni, które kształcą najlepiej pod względem znalezienia pracy i dobrej płacy absolwentów" - wyjaśnił rektor PWSIiP dr hab. Dariusz Surowik. (PAP)

 

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl | Monika Zdziera

Zarejestruj się na naszym portalu

Wystarczy zarejestrować się raz na serwisie Pielęgniarkom aby utworzyć jedno wspólne konto, którym następnie można logować się również na Forum dla Pielęgniarek i Położnych.

REJESTRACJA
Rejestracja

Komentarze 0

Sortuj komentarze: