CIASTECZKA
Nasza strona używa cookies, czyli po polsku ciasteczek.
Do czego są one potrzebne mogą Państwo dowiedzieć się tutaj.
Korzystając ze strony, wyrażają Państwo zgodę na używanie ciasteczek (cookies).
Ustawienia dotyczące przechowywania ciasteczek można zmienić w swojej przeglądarce.
Ustawa o refundacji leków z dnia 12 maja 2011 r. zasadniczo zmienia dotychczasowe przepisy regulujące czynności kontrolne przeprowadzane przez urzędników Narodowego Funduszu Zdrowia, i to zarówno w aspekcie wystawiania recept lekarskich, jak również ich realizacji w aptekach ogólnodostępnych. Już teraz ocenia się, że obok obowiązku zawierania umów z NFZ, wprowadzeniem sztywnych marż na refundowane produkty lecznicze, zakazu reklamy aptek czy modyfikacji zasad tzw. substytucji aptecznej, mogą one w niedalekiej przyszłości negatywnie wpłynąć na kondycję i właściwe funkcjonowanie tych placówek. Warto zaznaczyć, że do czynności kontrolnych apteki w zakresie legalności i rzetelności prowadzonego obrotu upoważniona jest również państwowa inspekcja farmaceutyczna działająca z ramienia wojewódzkiego inspektora farmaceutyczna, a także ministerstwo zdrowia i finansów działające poprzez upoważnione osoby. W świetle obowiązujących przepisów prawa, apteka zobowiązana jest udostępnić na miejscu wszystkie niezbędne dokumenty i recepty na refundowane produkty lecznicze i wyroby medyczne. Przypominam, że placówka powinna przechowywać druki tych recept w sposób uporządkowany, pogrupowane według rodzaju i daty realizacji, z podziałem na poszczególne oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z miejscem ubezpieczenia chorego (czyli nie bierzemy tu pod uwagę miejsca zameldowania chorego!), oddzielnie dla każdego okresu rozliczeniowego. Recepty wraz z ewentualnymi odpisami oraz dokumenty potwierdzające obrót farmaceutyczny placówka przechowuje przez 5 lat, licząc od końca ostatniego roku w którym zostały zrealizowane (czyli de facto 6 lat). Pamiętajmy, że kontrola może wiązać się także z koniecznością wydania recept wraz z otaksowaniem. Takie wydanie może nastąpić jednak nie wcześniej niż po zamknięciu okresu rozliczeniowego, i wyłącznie na okres uwarunkowany przeprowadzeniem czynności kontrolnych. Kontrole mogą odbywać się zarówno w siedzibie oddziału Funduszu (w odniesieniu do przesyłanych przez aptekę dokumentów elektronicznych), jak i w samej aptece. W tym drugim przypadku, przeprowadza się je na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez NFZ i zawierającego szereg informacji, w tym także wskazanie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu zakończenia kontroli oraz zakresu kontroli. Ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych nie wskazuje dokładnie, czy informację o kontroli trzeba aptece przesłać z wyprzedzeniem. W powszechnej ocenie ekspertów z zakresu prawa farmaceutycznego, taki obowiązek wynika jednak z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. W ramach udzielonego upoważnienia kontroler ma prawo do:
wstępu do pomieszczeń apteki;
dostępu i wglądu do recept, danych, dokumentacji i informacji;
żądania od kierownika apteki oraz osób zatrudnionych (w tym techników farmaceutycznych) w aptece ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu prowadzonej kontroli;
polecenia udostępnienia w terminie określonym przez Narodowy Fundusz Zdrowia informacji o treści każdej umowy, w tym także uzgodnienia dokonanego w jakiejkolwiek formie, pomiędzy apteką a hurtownią farmaceutyczną, której celem jest nabycie leków bądź wyrobów medycznych;
żądania sporządzenia niezbędnych odpisów i kopii dokumentów, jak również zestawień i obliczeń sporządzonych na podstawie tychże dokumentów. Można więc oczekiwać poleceń dostarczenia kserokopii znacznej liczby dokumentów. Ustawowe uprawnienie do ich żądania może w tej sytuacji wykluczyć prawo domagania się zwrotu kosztów poniesionych przez aptekę w celu sporządzenia takich kopii.
Po dokonaniu czynności kontrolnych, urzędnik sporządza protokół zawierający zbiór ustaleń dotyczących realizacji umowy z NFZ przez aptekę. Kierownik apteki lub zastępujący go farmaceuta otrzymuje 1 egzemplarz protokołu kontroli do podpisu. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli odmawiający składa pisemne wyjaśnienie dotyczące przyczyn takiej odmowy w terminie 7 dni. Warto zaznaczyć, że kierownik placówki, jeśli nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może również w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, złożyć pisemnie zastrzeżenia, wskazując jednocześnie stosowne wnioski dowodowe. Urzędnik zobowiązany jest rozpatrzyć takie zgłoszenie w terminie 7 dni od dnia ich doręczenia. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń kontroler uzupełnia protokół kontroli i przedstawia go ponownie do podpisu —w takiej sytuacji stanowisko urzędnika jest ostateczne. W przypadku naruszenia przepisów apteka zobowiązana jest do usunięcia w terminie 14 dni wykazanych uchybień i dostarczenia informacji o podjętych działaniach wyjaśniających. Warto dodać, że w razie stwierdzenia innych nieprawidłowości niż tych, wynikających z ustawy o refundacji leków np. braku magistra farmacji na zmianie, nieprawidłowego rozłożenia środków psychotropowych, wprowadzania zachęt do zakupu leków refundowanych podmiot kontrolujący niezwłocznie powiadamia o tym wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego bądź ministerstwo zdrowia. Zgodnie z ustawą refundacyjną, w tym ostatnim przypadku przewidziana jest sankcja w wysokości do 5 proc. wartości produktów sprzedanych za naruszeniem prawa. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie recept lekarskich, kontrola realizacji dokumentów tej klasy obejmuje badanie i ocenę prawidłowości:
ilości wydanych leków;
realizacji i otaksowania recept;
przestrzegania terminów realizacji recept; Pamiętajmy, że recepty uznaje się za czytelne, jeśli na ich podstawie wydano odpowiedni preparat. Praktyka apteczna pokazuje, że do najczęstszych nieprawidłowości jakie mogą wystąpić w trakcie czynności kontrolnych należą m. in.:
obecność poprawek nieopatrzonych podpisem i pieczątką lekarską;
wydanie więcej niż 2 najmniejszych opakowań leku, przy braku podanego sposobu dawkowania;
brak pełnego adresu pacjenta;
brak daty wystawienia;
wydanie ilości leku przekraczającej zapotrzebowanie pacjenta na 90-dniowe leczenie;
realizacja recept po terminie ważności;
realizacja recepty, na której ilość leku określono cyfrą rzymską, a apteka wydała opakowanie leku większe niż najmniejsze określone w wykazach leków refundowanych;
wypisanie więcej niż 5 leków gotowych;
brak numeru PESEL;
realizacja recept z kodem uprawnień dodatkowych IB bez odnotowania na rewersie recepty przez osobę realizującą receptę numeru i rodzaju dokumentu potwierdzającego przedmiotowe uprawnienia.
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że od 1 stycznia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające w sprawie wykazu wyrobów medycznych, które wprowadziło nową numerację wyrobów według kodów, a nie jak dotychczas liczb porządkowych.
Wystarczy zarejestrować się raz na serwisie Pielęgniarkom aby utworzyć jedno wspólne konto, którym następnie można logować się również na Forum dla Pielęgniarek i Położnych.
Komentarze 0
Sortuj komentarze: